ဟာၿမင္ေန၇ မဟုတ္ေတာဘူး.............ဒီ ေကာင္မ ကၿမန္မာၿပည္လာၿပီ ၿမန္မာလူမ်ိဳးကို လာေစာ္ကာတာလား..........ဘာလဲကြ.....၇ခိုင္ ေတြ ေနတဲေန၇ာႀကေတာ႔ ............ .ေတာက္........ ..............တိုသမၼတႀကီးကို လာေစာ္ကာတာဘဲ႔
- 1988 ခုႏွစ္အတြင္း ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ ဒီမိုကေရစီအေရးအခင္းကာလ လူထုအံုၾကြမႈကိုအခြင့္ေကာင္းယူကာ မြတ္ဆလင္လႈပ္ရွားမႈလႈပ္ရွားမႈမ်ားလည္း ခ်ိန္ကုိုက္လႈပ္ရွားလာသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ၄င္းတို႔က ေမာင္ေတာ တြင္ 88 အေရးအခင္းမိတိုင္မွီကပင္စီစဥ္ခဲ့ရာ၄င္းမွာ13-5-88 ရက္ေန႔တြင္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားအား လုပ္ႀကံ ၿပီးတစ္ဖက္ႏိုင္ငံမွ ဘဂၤါလီမ်ားကို ခ်က္ခ်င္းအစားထိုးေရးႀကံစည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
- မြတ္ဆလင္တို႔အေနျဖင့္္ ဒုတိယကမၻာစစ္ကာလရခု္င-ကုလား အဓိကရုဏ္းတြင္ ရခိုင္မ်ားကို ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာနယ္မွ ေမာင္းထုတ္ခဲ့သည့္ ေမ 13 ရက္ေန႔ကို ၄င္းတို႔ ေအာင္ပြဲေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသျဖင့္ 1988 ခႏွစ္၊ ေမ 13 ရက္ေန႔အတြင္းလည္း ထိုရည္ရြယ္ခ်က္ကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ချ့သည္ကို သိရွိရသည္။ ထို႔ေနညတြင္ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးငါးေသာင္းခန္႔က ၿမိဳ႕ေပၚရွိ အာဏာပိုင္ပုဂိၢဳလ္မ်ားမရွိျခင္းကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ ရခိုင္သားမ်ားကို သစ္ပစ္ၾက၊ ဘုရားရွင္အလိုက် ဘာသာေရးတိုက္ပြဲဆင္ႏႊဲၾကဟု ေၾကြးောကာ္ကာ ၿမိဳ႕ကို၀ိုင္းရံလာၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ၿမိဳ႕တြင္း လံုၿခံဳေရးအေျခအေန အားနည္းေနျခင္းကို အခြင့္ေကာင္းယူကာစနစ္တက် ပိတ္ဆို႔ၿပီး ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ကို အၿပီးပိုင္သိမ္းပိုက္ရန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၀ိုင္းရံထားေသာ ဘဂၤါလီမ်ားကို အတင္းေဖာက္ထြက္ကာ တပ္ကို သြားေရာက္အကူအညီေတာင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကရသည္။ ရဲႏွင့္လံုထိန္းတပ္က ရခိုင္ျပည္သူမ်ားႏွင့္ အတူ ခုခံ သျဖင့္ ၄င္းတို႔ႀကံရြယ္ခ်က္မေအာင္ျမင္ေခ်။ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါက ေမာင္ေတာကို မြတ္ဆလင္နယ္ေျမ အျဖစ္သြတ္သြင္းရန္ႀကံစည္ခဲံၾကသည္။ ထိုသိမ္းပိုက္ရန္ ႀကံစည္ခ်ကေအာင္ျမင္သည္ႏွင့္ေမာင္ေတာၿမိဳ႕မွ မီးေရာင္ျမင္သည္ႏွင့္ နီးစပ္ရာ ရခိုင္ရြာငယ္မ်ားကို အျပတ္ရွင္းရန္ စီစဥ္ၿပီီးျဖစ္သည္ကိုသိရွိရသည္။ ထိုသို႔ ေမာင္ေတာကို ၀ိုင္းရံတိုက္ခိုက္ရန္ ေဆာင္ရြက္မႈတြင္ ေမာင္ေတာရဲတပ္ဖြဲ႔မွ ရဲတပ္ၾကပ္ႀကီး ဘဒူျမာ ကိုယ္တိုင္ သီးေဆာင္ပါခဲ့ရာ အစိုးရအဖြဲ႔ အစည္းအတြင္း ၀င္ေရာက္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ မြတ္ဆလင္မ်ားပင္လွ်င္ ေမာင္ေတာတြင္ စိတ္ခ်ရသည့္အဆင့္မရွိသည္ကိုေတြ႕ရွိရသည္။ ဤအေရးအခင္းသည္ 1942 ခုႏွစ္ ကုလား ရခိုင္အဓိကရုဏ္းျဖစ္ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ပိုင္းအႀကီး က်ယ္ဆံုးလူထု အင္အားျပ ဆန္႔က်င္မႈျဖစ္သည္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕လူထုအေနျဖင့္ နာရီပိုင္းအတြင္းၿမိဳ႕က်ဆံုးႏိုင္သည့္ အေျခအေနမ်ဳိးရင္ဆိုင္လာရသည္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၊ သံဃာ့နာယက ဥကၠဌ ဗဟိုသံဃာ့နာယက အဖြဲ႔ထံ တင္ျပသည့္ စာတြင္-
- 13-8-88 ေသာေၾကာေန႔ ည (၉)နာရီေက်ာ္တြင္ ကုလားငါးေသာင္းခန္႔ ေမာင္ေတာၿမို႕ကို ေတာင္ဘက္၊ အေရွ႕ဘက္၊ ေျမာက္ဘကိတို႔မွ ၀ိုင္းရံၿပီး ရခိုင္ဗုဒၵဘာသာ မ်ားကို သတ္ပစ္ရန္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကပါသည္။ ယင္းေန႔က (၄)ရပ္ကြက္ရွိ ၿမိဳ႕သစ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို လက္တင္ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကၿပီး၊ ဗဟိုေက်ာင္းတိုက္ကို၀ိုင္းရံထားခဲ့ၾကပါသည္။ ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႔ႏွင့္ အမွတ္(၂)လံုထိန္းတပ္ရင္းတို႔၏ အခ်ိန္မွိတားဆီးႏိုင္မႈေၾကာင့္ ရခုိင္မ်ား ကြပ္မ်က္ခံရမႈေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္။ ၄င္းတို႔၏ လုပ္ရပ္သာေအာင္ျမင္ခဲ့ပါက ဘဂၤလားေဒရွ္႕ႏိုင္ငံမွ လူႏွစ္သိန္းခြဲကို ခ်က္ခ်င္းသြင္းယူၿပီးမြတ္ဆင္လင္နယ္ေျမအျဖစ္ သိမ္းပိုက္ကာ ဘဂၤလားေဒရွ္႕ႏိုင္ငံ၏အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္သြတ္သြင္းရန္ႀကိဳးစားယုတ္မာေသာ ႀကံစည္မႈ ႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ဟုတင္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
- 1988 ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ ေမာင္ေတာၿမို႕မ၊ ကညင္ေတာအထကေက်ာင္းတြင္ စစ္ေတြမွ ေရာက္ရွိလာေသာ ဒီမိုကေရစီ သပိတ္တိုက္ပြဲေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား တရားေဟာေျပာရာတြင္ ေမာင္ေတာမွဘဂၤါလီေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာ ထြန္းေအာင္(အဒူေလာက္)က 1988 ခုႏွစ္ ေမလက မြတ္ဆလင္အင္အားျပဆႏၵျပမႈႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပထမဆံုးေသာ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးအတြက္လႈ္ပ္ရွားမႈျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာေျပာသြားသည္။ ၄င္းအျပင္စစ္ေတြၿမိဳ႕မွ ကုလားေရွ႕ေန ေရႊေမာင္ဆိုသူကလည္းကုလားတို႔မွာ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ရခုိင္ျပည္သို႔ ၀င္ေရာက္လာသည္မွာ ေအဒီ 680 ခန္႔ကပင္ျဖစ္ေၾကာင္းအခြင့္အေရးရလွ်င္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ တန္းတူရရွိမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာသြားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ထိုေဟာေျပာပြဲတြင္ ရခိုင္ႏွင့္ ကုလားၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္ၿပီး ဒီမိုကေရစီကို ေတာင္းဆိုၾကရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ဘဂၤါလီမ်ားမွာရရွိသည့္ အခြင့္အေရးကို အရယူၿပီး မမွန္ကန္သည့္ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို တင္ျပသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရွီရပါသည္။
- ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးလူထု လူတန္းစားေပါင္းစံုပါ၀င္ဆႏၵျပထၾကြခဲ့ေသာ တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈသည္ အစိုးရကိုျပဳက်ေစခဲ့ေသာ္လည္း 1988 စက္တင္ဘာလ 18 ရက္ေန႔တြင္ စစ္တပ္မွ အေျခအေနကို ထိန္းသိမ္းလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ၿပဳိကြဲသြားသည္။ တပ္မေတာ္အစိုးရက တစ္ႏိုင္ငံလံုးကို စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေၾကညာၿပီးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ျပည္သူတို႔လိုလားေသာ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီစနစ္ကို လက္ခံ၍ 1990 ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးမည္ဟု ေၾကညာခဲ့သည္။
- တပ္မေတာ္အစိုးရ၏ ဖိတ္ေခၚခ်က္အရ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွတ္ပံုတင္ၾကရာ ပါတီေပါင္း (200)ေက်ာ္ မွတ္ပံုတင္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းပါတီမ်ားထထဲ မြတ္ဆလင္ပါတီ အမ်ဳိးမ်ဳိးလည္းပါ၀င္သည္။ ၄င္းတို႔အနက္ အမ်ဳိးသား ပါတီက 31-3-89 ေန႔စြဲျဖင့္ ရိုဟင္ဂ်ာႏိုင္ငံေရးသမိုင္းႏွင့္ အနာဂတ္ရခုိင္ျပည္ဟူေသာစာတမ္းကို ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ၄င္းစာအုပ္တြင္ ယခုအခါ ရိုဟင္ဂ်ာဟုေခၚသူမ်ားကို ရခိုင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအျဖစ္ ယံုၾကည္လက္ခံေၾကာင္း ေရးသားထားသည္။ မတည္ၿငိမ္ေသာ အေျခအေနကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ ႏိုင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္ရန္ ဘဂၤါလီမြတ္ဆလင္တို႔၏ ႀကိဳးပမ္းခ်က္သည္ ထိုကာလတြင္ ပိုမိုထင္ရွားခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ 2003 ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ပန္တြင္ အေျခစိုက္သည့္ (ျမန္မာႏိုင္ငံရဂွိ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားအသင္း-ဂ်ပန္ျပည္)မွ ေဇာ္မင္းထြဋ္ ေရးသားထုတ္ေ၀သသည့္ “ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားရိုဟင္ဂ်ာမ်ား”စာအုပ္သည္ ရိုဟင္ဂ်ာကို တိုင္းရင္းသာလူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလာေအာင္ႀကိဳးပမ္းခ်က္တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။
- ျပည္ပသို႔သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ေသာ မြတ္ဆလင္ပညာတက္မ်ားအေနျဖင့္ မြတ္ဆလင္ႏိုင္ငံမ်ား၏ (အထူးသျဖင့္ ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယား) အေထာက္အပံ့ကိုယူကာ ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားျဖစ္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားျပဳလုပ္လာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ကမာၻ့မီဒီယာေလာကတြင္ လက္ဦးမႈရယူရန္ (Wed Site)ေထာင္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ ေဆာင္ရြက္လာသူည္ အင္တာနက္တြင္ ေလ့လာၾကည့္သည့္အခါ ရိုဟင္ဂ်ာ၀က္ဘ္ဆိုက္မ်ား အမ်ားအျပားရွိသည္ကို ေတြ႔ရၿပီး (Search Engine)ေတာင္းသျဖင့္ အင္တာနက္၏ ေနရာတကာတြင္ တက္လာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ၄င္းတို႔၏ ၀က္ဆိုက္မ်ားတြင္ (Rohingya Language & Rohingya Culture)စသည္တို႔ ထည့္သြင္းထားသည့္အျပင္ ရိုဟင္ဂ်ာဘာသာစကားသင္နည္းကိုပါ ထည့္သြင္းလာပါသည္။ ထို႔အျပင္၄င္းတို႔တြင္ စာမရွိသျဖင္ အူရဒူ ဘာသာစားကို သံုးလွ်င္လည္း တစ္ဖက္ႏိုင္ငံသားဟု ယူဆၾကမည္ကို တြက္ဆကာ အျခားဘာသာ စကားမ်ားႏွင့္မတူဘဲ သီးျခားအသြင္ သီးျခားစကားရွိသည့္ပံုစံျဖင့္ Roma စာျဖင့္ တီထြင္ေရးသားေနသည္ကို ေတြရသည္။ အာရဗီ၊ အူရဒူဘာသာစကားမ်ားကို ေပါင္းစပ္ကာ စာအသစ္တီထြင္ၿပီး ႏိုင္ငံသစ္တစ္ခုလုပ္ရန္ ႀကံစည္ျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္နည္းျဖင့္ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ရွိေသာ လူမ်ဳိးမ်ားဟုသည့္ အဓိပါယ္ေရာက္ရွိေအာင္ စနစ္တက် ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
- (ေနာက္ထပ္ဆက္ရန္ စာမ်ားစြာက်န္ရွိေသးပါသည္၊ ယခုလက္ရွိတြင္ 8 ေလးလံုးဆူပူမႈကို လူထု ေအာင္ပြဲအျဖစ္ ေျပာဆိုေနၾကသူမ်ားအား ရခုိင္ျပည္နယ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး 8 ေလးလံုးမွာ ဘယ္လို ခံစားခဲ့ရတယ္ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ဆိုး၀ါးတယ္ဆိုတာကို သိေစခ်င္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပါ။)
၁။ ဖိုးကံေကာင္း၊ “ဓမၼႏၱရယ္”၊ ျမတ္ခင္းသစ္မဂဇင္း၊ အမွတ္စဥ္(၂၅)၊ ၁၉၉၂၊ စာ (၈၇)၂။ ေဖာ္ဇံ၊ ရခိုင္နယ္စပ္မွ ဗိုလ္ခ်င္းပ်ံ၊ ဓည၀တီမဂဇင္း၊ ႏွစ္ပတ္လည္(၁၉၅၂-၅၃)၊ စာ(၂၀)။၃။ OH/0360/2009 ၊ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခ်က္၊ သမိုင္းသုေတသနာဦးစီးဌာန၊ ေမာ္ကြန္းဌာနစု။၄။ D1316 ၊ ရိုဟင္ဂ်ာစတမ္းျပဳစုတင္ျပျခင္း၊ ကြန္ျပဴတာစာမူ (၈)။၅။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၊ အနာဂတ္သာသနာေတာ္အေရးအခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ တင္ျပေလွ်ာက္ထားခ်က္၊ ၂၈-၂-၂၀၀၈။၆။ ဘံုေပါက္သာေက်ာ္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံ ဘဂၤါလီမ်ားျပသနာစာတမ္း၊ စာ (၁၄၆)။၇။ ေမာင္းေတာၿမိဳ႕၊ ျဖစ္စဥ္သမိုင္း စာ(၁၄၉)။၈။ ေဇာ္မင္းထြဋ္၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား၊ (ပထမအႀကိမ္)။ Maruyama Corp. Toky ၊ ၂၀၀၃။
0 မွတ္ခ်က္:
Post a Comment